Orlan (n.1947) este o artistă franceză care șochează prin intermediul operei ei, când decide să se „reîncarneze”, supunându-se unor numeroase intervenţii chirurgicale, care erau menite să-i schimbe total chipul, dar şi corpul. „Principiul acestei auto-remodelări este unul al selecţiei şi al combinării , pornind de la câteva exemple celebre din istoria artei; rezultatul urmărit este realizarea în însăşi fiinţa ei a unui model de frumuseţe care îmbină bărbia lui Venus din Naşterea lui Venus de Botticelli, ochii lui Psyche dintr-o pictură de Gerome, fruntea Mona Lisei lui Leonardo, gura Europei lui Boucher şi nasul unei Diane dintr-o pictură provenind din Şcoala de La Fointainebleau.”[1] Orlan se supune unor operaţii succesive sub anestezie locală, care îi permit să rămână lucidă şi să participe la operaţiile ei. Aceste operaţii au fost concepute, în acelaşi timp, şi ca spectacole de performance (cunoscută și sub numele de reprezentație este o formă artistică, în care sunt combinate elemente ale teatrului, muzicii și artelor vizuale, asemănătoare happening-ului, deobicei minuțios pregătită), astfel participanţii au fost îmbrăcaţi în costume create de renumiţi designeri de modă şi toate operaţiile au fost însoţite de muzică şi dans, care au fost simultan transmise în galerii de artă.

OrlanDetaliu – afiș
Criticii vorbesc despre influenţa lui Duchamp, dar şi apropierea ei faţă de membri mişcării Fluxus, precum şi de unele experimente de body-art, mai ales de pe scena germano-austriacă, caracterizată printr-o doză de masochism. Cazul lui Orlan a fost aprig discutat, iar, pe când unii îl aşezau în spaţiul artei, alţii îl situau la limita de artă şi non-artă, chiar aproape de o maladie mentală. Astfel, putem considera: „(…) experimentele lui Orlan speculează eu-l „auctorial” (dar şi „sinele”personal), încurajate de faptul că Orlan îşi propune, la capătul transformărilor pe care le va suferi aparenţa sa fizică, să consfinţească această schimbare printr-una de identitate civilă, care presupune şi o schimbare (cu acte în regulă) a numelui. Un pseudomin care indică deja, caracterul sintetic, confecţionat, artificial al fiinţei pe care o denumeşte, va fi înlocuit cu un altul, consfinţind, „cu acte”, existenţa noului conglomerat şi garantând faptul că acest conglomerat e unitar, are o „identitate”.
Experimentele ei oferă suport rediscutării problemei portretului şi mai ales a autoportretului, nu doar ca problemă reprezentaţională, ci ca loc al unei proiecţii, construcţii, reconfigurări a sinelui, ca efect al remodelării literale a aparenţei acestuia.”[2]
În 1994, la Centre Pompidou ea expune 41 de portrete, după cea de-a şaptea intervenţie chirurgicală. Acestea sunt, fiecare, câte un diptic, arătând, în ordine cronologică, chipul lui Orlan imediat după operaţie, tumefiat şi cu cicatrici, urmat de fotografii care înregistrează stadiile convalescenţei, iar în registrul inferior sunt reprezentate portrete ale lui Orlan, în care rezultă integrarea fără dureri a unor trăsături disparate din istoria artei.
- Orlan Imagini ale modificărilor suferite în timpul operațiilor artistei
“Dincolo de toate acestea, de aspectele ideologice care încearcă să fie aşezate sub acestemanifestări mai mult sau mai puţin artistice, se întinde, de fapt, nu alt substrat, cel al imaginiipe care Orlan doreşte să o arate despre sine. Tot ceea ce face Orlan este pentru bani şi pentrupublicitate. Ea este un produs al mass-mediei şi s-a transformat pe sine într-un aspect comercial.Toate elementele performanţelor sale precum fotografii, filmuleţe şi costume sunt vândute lacolecţionari pe preţuri mari. A mers de asemenea la extremele exhibiţionismului şi a vândutlichid cărnos din operaţiile sale. Ea apare des în magazine de modă şi în talk show-uri, încasândbani pentru a fi intervievată. Toţi banii încasaţi de ea de pe urma muncii sunt folosiţi pentru a-şiachita notele de plată la operaţii, însă nu simt că acoperirea costurilor sunt obiectivele sale”.Din acest punct de vedere, Orlan nu face altceva decât să adopte o altă modalitate de a intrape piaţa artei contemporane într-un mod care să îi creeze un statut. Într-o economie de piaţă,artiştii vizează în termenii unei rentabilităţi investiţiile lor, adică o transformare progresivă acheltuielilor şi a produsului muncii lor.”[3]