Natura Culorilor

Cu  toate  că   nouă,  oamenilor,  lumea ne  apare  colorată, trebuie  să admitem  totuși  faptul  că  simfoniile  cromatice   nu  sunt  altceva  decât senzații.  Potrivit  legilor  fizicii, lumea  este  necolorată  și  doar  o parte din  viețuitoare  și  noi  oamenii  o  vedem  colorată. Culoarea  este, deci, o senzație  și nu  un  fenomen obiectiv, independent de  om, ea  neavând  o  existență proprie, nefiind o proprietate  a  lucrurilor  cum ar fi  o  pigmentație. Astfel  în  momentul  în  care  vorbim  despre  un  obiect  colorat  trebuie să  ținem  cont  de trei  noțiuni distincte:

  • razele  de  lumină;
  • suprafața  obiectului;
  • ochiul  nostru.

Putem, astfel  concluziona  – culoarea  este  o  realitate  subiectivă  generată  de  cei trei  factori  enumerați  anterior.

Când  vorbim  despre  culori,  la  prima  vedere  pare  că  vorbim  toți  aceeași  limbă,  însă  în  realitate,  culorile  în jurul  nostru  pot  fi  de  două  feluri,  lumină (culori spectrale) sau  pigmenți (culori pigmentare).  Fiecare grupă  are  alte  culori  de  bază,  iar  amestecul  care  rezultă  diferă  la  fiecare  grupă.

             1.  Culorile pigmentare  sunt  cele  folosite  de pictori, preparate  din pigmenți.   Culorile  primare fundamentale, sunt  cele   bine știute:  roșu, galben  și  albastru, iar  cele  secundare,  derivate  din  primele:  oranj,  verde  și  violet.  Perechile  de complementare  sunt:  rosu-verde,  galben-violet, oranj-albastru

Cercul  cromatic al  culorilor pigmentare

Cercul cromatic al culorilor pigmentare

                Amestecurile  culorilor pigmentare  sunt  cunoscute   mai  ales  pictorului  din  practica  paletei.  Ele pot fi  de  două feluri:

-        unul  optic (sau  aditiv), unde  culorile  juxtapuse sunt  percepute  la nivelul  retinei.  Astfel  de  amestecuri  se  regăsesc  în  lucrări  precum  cele  de mozaic, pictura  pointilistă, rasterul  colorat  din  tipografia  veche, etc.

Print_rasterDetaliu  mozaic pavimentar sec al VI-leaGeorges Serat

Print Master              Detaliu Mozaic pavimentar sec al VI-lea                    George Serat                                                       Marele Palat din Constantinopole  Studiu pentru “Le Chahut”1889-1890                                                                                                         Galeria Courtauld, ,Londra

-      celălalt fizic (sau  substractiv) produs  de  amestecarea  pigmenților  înainte  ca  razele  colorate să  ajungă la  retină. Amestecul fizic se  poate  face  fie  prin  melanjul  culorilor, fie  prin  suprapunerea  unor  glasiuri  transparente  sau  semitransparente.

Amestec fizic prin suprapunere  Amestec fizic prin melanj

      Amestec fizic prin suprapunere                Amestec fizic – melanj pigmentar(formarea nuanțelor)

               2.Culorile  spectrale  sunt  lumini  colorate  sau  culori-lumină. Observăm  la  ele  schimbări  de  substanță și denumire.  Culorile  primare   sunt  aici:  roșu- vermillon, verde- gălbui și albastru-violet (ultramarine), iar culorile  secundare, care  rezultă  din  primele, sunt: galbenul, albastrul-verzui (cyan  sau  turcoaz)  și  violetul de Magenta (mai  cunoscut  ca  purpuriu  sau  ciclamen). Perechile  de  complementare  în  acest  caz  sunt: roșu-vermillon cu  albastru-verzui (cyan), verde gălbui  cu  violetul de  Magenta (purpuriu), galbenul  cu albastrul  violaceu.

Amestecul  culorilor  spectrale  poate  fi  făcut și el în două  feluri: prin  adiție și substracție.

Primul  dintre  ele cel de  adiție  se  realizează direct pe retină, fiind numit și optic.   Dacă  se  suprapun cele  trei  culori primare, se  recompune lumina alba. Același lucru  se  întâmplă   și  dacă  cele trei  culori sunt  doar juxtapuse și  sunt privite  de  departe, însumându-se pe retină, creând   efectul optic de albAcest amestec  se  poate  vedea  cel  mai  bine atunci  când  pe  trei  proiectoare se  pun sticle colorate în culorile primare, iar amestecul  se  face proiectându-le pe  un  ecran alb.

Cercul cromatic al  culorilor spectrale

Cercul cromatic al culorilor spectrale

             Amestecul  substractiv (sau prin sustragere) se  produce înaintea  momentului în care razele de lumină  ajung la retină. Și acest  amestec se  poate  cel  mai  bine demonstra folosind de  data  aceasta  un  singur  proiector pe  care se montează sau suprapun una  peste  alta toate  cele  trei  sticle colorate. Proiectându-le pe  ecranul alb  se  va  obține  culoarea neagră.

Amestecul aditiv al culorilor spectrale

Amestecul aditiv al culorilor spectrale

Întâlnim  astfel  de  exemple  de  amestecuri în:  televiziunea  în  culori (amestecul  aditiv), iar amestecul  substractiv  se  regăsește  în  diferite proiecții  de  scenografie, jocuri de lumini colorate pe apă, etc

            Fernand  Leger, un  mare creator  spunea   cândva  în  prima  jumătate  a  secolului  trecut că : ”niciodată  lumea  nu-a  fost  atât  de  colorată  ca  azi”  , afirmație  care  a  rămas  valabilă  până  în  prezent. Astăzi  suntem  bombardați  de  culori  și  uneori  chiar  agresați  de  ele, nu  întotdeauna  știm  cum  să  le  decodăm  și  adesea  reacționăm  la  întâmplare.